Undervisningens glädje

Det är nu belöningen kommer. Det är som en skörd med inlämningsuppgifter, rapporter och case som ska tröskas igenom nu. Det är fängslande och överraskande arbeten. För här finns så mycket ambition, erövrad kunskap och nytt tänkande att man blir tårögd. Studenterna skriver desstutom bättre än vad jag undervisar. Det presenterar modeller som gör att jag som lärare får nya insikter i ett ämne som jag tror att jag kan utan och innan. Tydligen finns det mer att krama ut. På knappt en månad kan man i princip gå från ett vitt papper till att skicka in kompetena affärslösningar/koncept som har minst lika bra kvalitet som vilket företags-PM som helst. Det är alltså intressant att ge akt på hur duktiga studenter jobbar, lär sig och växer med kunskapen. Själva kunskapsprocessen är vacker och inspirerar mig själv. Det är det som gör att man ger sig in i det här. Jag frågar mig alltid någon dag innan, varför utsätter jag mig för detta? Utmaningar finns sannerligen. Att hålla koncentrationen bland många studenter, förberedelserna av allt material och varje lektionstillfälle,  att klara det första mötet som är nervöst,  göra tentor, rätta tentor, återkoppla inlämningsuppgifter på ett rättvist sätt, svar på många mail samt planering och administration kring utbildningen. Men allt detta, bleknar bort i den rena kunskapsprocessen. Ibland önskar jag att jag valt  akademin, forskningen och författande som huvudjobb. Men det här är nog FULLT tillräckligt, att klara ut att rätta mängder med PM och inlämningar innan söndag och måndag. Men det går lätt, det är extremt bra jobb som skickats in.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*