Nyckelpersoner

På  ett bostadsföretag är alla nyckelpersoner och lika viktiga för att verksamheten ska fungera. Allt hänger ihop och varje medarbetares insats påverkar vårt resultat på gott och ont.  Oavsett vem i ”besättningen” som saknas kan det betyda problem i husen eller hos hyresgästerna. När allt kommer omkring är skillnaderna mikroskopiskt små mellan oss människor. Det ända som skiljer är vilken erfarenhet och ambition vi har. Vissa är duktiga på teknik, andra på måleri, den tredje på service och den fjärde på ekonomi osv. Alla har sin stjärna och drivkraft. Alla kan bli mästare inom sitt skrå. Det gäller att ta upp detta ämne i rollen och instruktionen så att energin kan pumpa ut och skapa drivet. Sedan handlar ledarskapet om att ta bort orättvisor, rensa upp i alla tokiga uppgifter, ta itu med missämjor, jobba igenom arbetssätten, se över lönesättningen och ha en klar plan framåt. Utöver detta är det betydelsefullt att man följer upp olika insatser och utvärderar det som sker så att man vet vad som ger bra effekt eller dålig watt. Spelet sköter medarbetarna själva bara det får just feedback och att man ser varandra och lyssnar på varandra. Det gäller att styra och släppa greppet som man gör när man hjälper någon att lära sig cykla. Att ta steget åt sidan när det funkar och hålla i när det inte funkar är att värna om sina nyckelpersoner. En underskattad sak är marknadsföringen av arbetsmodellen. Det ger många plusvärden att marknadsföra organisationen såväl internt som externt. Ett område som är närmast outforskat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*