En gammal sanning

Jag är ute med min kollega Anders för att se på våra fastigheter och hur vi jobbar. Idag handlar det om avläsningar av mätarställningar för värme, vatten och el. Uppgifter som skickas in till kontoret för analys och åtgärder. Detta görs vid varje månadsskifte.  Vi tar ett hus i taget och tittar runt i källaren, tvättstugor, ser på fasader, förråd, undercentraler, innegårdar, trapphus osv. Det är en nyttig husesyn och uppfräschning av hur det ser ut.  Först när man kommer nära ser man den trasiga lampan, sprickan i fasaden, lukten från oljeavskiljaren, flagade fönsterbågar och dörrstängare som inte fungerar. Att på plats se detta själv är enkel aktivitet men som man i alltför hög utsträckning försummar.  Jag själv och många med mig.  Det är lätt att drunkna i möten, papper, system, föredrag, kalkyler, projekt, analyser, investeringar, beställningar osv. Det gör en alltså gott att se verkligheten i vitögat och ge tips om vad vi kan göra på plats.  Jag bli imponerad av hur vi har går framåt på dessa år och även rensat upp i våra undercentraler samt tar ansvar för våra fastigheter.  Att vi är på rätt kurs är solklart och det är här, i en sliten tvättstuga, som jag fattar att vi står inför ett lyft och utveckling.  När man åker ut så här, är man mer på jämställd fot, vilket jag tycker om.  Vi småpratar om livet, jobbet och allt det andra. I dessa träffar kommer man alltid varandra närmare och kan ge och ta på ett annat sätt än på kontoret. Det är nog här som man omedvetet praktiserar och förmedlar sitt ledarskap. Då har det ett sammanhang och är prktiskt istället för abstrakta powerpointbilder. Jag förbannar mig själv för att jag suttit för mycket på kontoret på sistone. Jag ska ut MYCKET mer och se och stärka medarbetarna initiativ och roller så att vi kan fortsätta att marschera framåt. Men också för att lära och få goda råd om hur saker fungerar. Jag tackar Anders för en mycket fin eftermiddag. Några större underhållsåtgärder tar jag med in som vi ska verkställa i Anders område.  Sensmoral: att gå ut i verkligheten, till produkterna och se de med egna ögon är en av grundpelarna i den Japanska metoden Kaizen.  Där, först på plats kan man komma lösningen på spåren. Det var så som entreprenören Göran Henriksson tog sig an sina problem. En gammal sanning som är lika aktuell som någonsin.

Eftersom ingen process någonsin kan bli helt perfekt finns alltid möjligheter till förbättringar.  Kaizen betyder att alla medarbetare i hela organisationen hela tiden söker sätt att förbättra driften och på alla nivåer i företaget hjälper man till i denna förbättringsprocess.  Vi börjar faktiskt närma oss denna uppställning och attityd. Jag förstår också att Polisen kommit snett som mer och mer ägnar sig åt kontorsarbetare och liknar ett försäkringsbolag. Då är det svårt att klara upp brottsligheten och lösa mängdbrotten.

undercentral

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*