Sveriges nöjdaste hyresgäster?

Det går nog inte att beskriva det bättre än en comeback med stora bokstäver. Därav rubriken med frågetecknet.

Det fantastiska är att vi blivit nominerade som Sveriges bästa hyresvärd i alla klasser som är service, profil och produkt. Vilken början på året och vilken total överraskning. Det kunde jag aldrig drömma om kunde hända. https://aktivbo.se/event/

Vi har även ökat svarsfrekvens med drygt fyra procent och numera svarar två av tre på enkäten som går ut till hälften av alla våra hyresgäster. Svarsfrekvensen ligger på samma nivå som vi hade 2010 som då var rekord.

Det är alltså våra hyresgäster som bedömer våra prestationer och sedan jämförs vårt resultat med 350 andra privata och kommunala bostadsbolag som förvaltar över 1,5 miljoner bostäder i hela landet. Konkurrensen är med andra ord knivskarp och lite till. Alla mäter med samma enkät, så det är alltså respektive bolags hyresgäster som är enväldig jury och bestämmer.


Att vi ligger i det absoluta toppskiktet är helt fantastiskt. Det är en comeback för oss och ett erkännande att det vi gör uppskattas av våra hyresgäster. Vi är långtifrån felfria och saknar heller inte utmaningar i vår förvaltning. Vi behöver bli bättre på många saker. Vi har över 300 sidor med text där kanske du har fyllt i vad vi ska bli bättre på eller berättat om något som du är nöjda med. Detta ska vi ta tag och denna uppmärksamhet gör det lättare att hugga tag i detta. Det blir ren positiv spiral.

Detta är första gången sedan 2013 som vi har nominerats och att bli nominerade i alla klasser har bara hänt en gång tidigare. I Vätterhems prisskåp står inte mindre än 17 sådana pokaler eller kundkristaller som alla vunnits av min företrädare Kent Sandén som är en unik bedrift. Det finns inget bolag som kan mäta sig med denna historik och detta har byggt en stark hyresgästkultur som sitter i väggarna. En orubblig sådan faktiskt. Jag har dessvärre aldrig vunnit en pokal men åtminstone höjt alla våra kundindex i fem års tid.

Om vi tar en klass i taget så fick vi 87,4 procent nöjda hyresgäster när det gäller vår service. Detta innefattar hur vi bemöter hyresgästen, hur väl vi utför våra uppdrag, tillgänglighet, tydlighet med besked osv. Det bästa bolaget förra året fick 88,4 procent. Då ska man komma ihåg att denna nivå avser alla bolag även de som bara har ett par hundra lägenheter och kan ge en mycket personlig service. I tävlingen ingår vi i gruppen med 4 000 lägenheter och fler.

När det gäller profil så innebär det hur många av våra hyresgäster som kan rekommendera oss som värd, hur attraktiva vi är och hur man uppfattar oss som företag. Här ligger vi på över 90 procent och endast 0.6 procent under det allra bästa bostadsföretaget.

Sist men inte minst finns klassen produkt som omfattar hur väl hyresgästen tycker att lägenhetens standard motsvarar sina förväntningar, skick på trapphus, källare, tvättstuga, gårdsmiljön. Allt som avser fastigheten. Här ligger vi på 82,2 procent och bästa bolaget ligger på 83,9 procent.

De bästa värdena finns hos mycket små bolag som kan lägga mycket tid, känner sina hyresgäster väl och kan handplocka dessa. Så ser inte vår verklighet ut och dessutom äger och förvaltar vi nästan 9 000 lägenheter som gör att vår utmaning är en annan. Att dra fördel av storskaligheten utan att tappa bort den personliga relationen. Vi känner som organisation att vi redan vunnit något stort och är oändligt tacksamma för dessa nomineringar. Det både förpliktar och inspirerar att göra vår förvaltning ännu bättre för våra hyresgäster. Bli bättre på dialog, fånga upp kloka synpunkter, göra förbättringar enligt mångas önskemål och vara måttfulla med hyreshöjningar.

Vi ska göra något extra för våra hyresgäster som tack för dessa fina betyg i år. Exempelvis höja bredbandseffekten till 10 Mbit/s som ingår i hyran. Jag vill också passa på att tacka hela vår fantastiska organisation som gör detta möjligt. Förvaltningen på City överträffade alla förväntningar och sprängde 90 procent-vallen, vilket aldrig tidigare hänt. Råslätt är med 88 procent nöjda hyresgäster det miljonprogramområde som är bäst i landet. Öxnehaga fick ett lyft och ligger på samma nivå som Österängen med cirka 86 procent. Det roliga är också att vi har så pass få som är väldigt besvikna med oss som hyresvärd.

Den 6 februari avgörs alltså vem som har flest nöjda hyresgäster i Sverige. Ett stort tack för detta enorma förtroende och allas engagemang att fylla i enkäten och dela med dig av sina åsikter. Nu handlar det om att leverera och leva upp till dessa goda betyg.

Nästa elddop är redan nu på torsdag då vi får resultatet från medarbetarundersökningen Great Place To Work.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*