Golfpremiär 1-2 Mars

Det har varit en mild vinter och de som ställer undan sina golfklubbor och ser det som en sommarsport har gått miste om många fina dagar. Vi är på Ölands GK och går på fina sommargreener. Visserligen så gäller matta och att pegga upp på fairway för att skona banan. Det är nästan så att solen bryter igenom när vi går runt banan som är på 5 600 meter. Hela bananläggningen är på cirka 35-40 hekatar. Det går ganska knackigt trots att jag verkligen kunnat tränat bra i februari och förväntar mig mycket bättre spel. Men så är det med golf. Det gäller att man är ödmjuk, ha koncentration och hittar rytm, sving och känslan. Jag kan blir lite forcerad på banan som jag inte är när jag tränar. Detta måste jag lägga av med. Jag måste skapa en egen bubbla som jag kan gå in i och stänga ute resten vid själva slaget. Nu är hcp 13,1 så inga bollar får vara dåliga.

Golfen genomgår just nu ett stålbad där många medlemmar lämnar eller vill trappa ner på sitt medlemskap. Jag har nyligen blivit invald i Eksjös GK:s styrelse och inser att nu gäller det att marknadsföra sig, ha god banvård och inte minst jobba med paketering av nya tjänster, medlemsvård och andra koncept för att överleva. En golfbana har en balansomslutning på cirka 5 mkr och en omsättning på cirka 5 mkr. I den bemärkelsen är en golfbana en liten ekonomisk enhet. Omsättningen ska däremot räcka till allt. Här finns sällan några kommunala bidrag. Intäkterna ska räcka till en klubbchef, PRO, banpersonal, greenkeepe, det ska räcka till inköp av maskiner, avskrivningar, reparationer av maskiner, hus och utveckling av banan med nya utslagsplatser, dräneringar och justeringar av bevattningsanläggningen och mycket  annat. Oftast blir det en knappt resultat på plus 50 000. Detta kräver cirka 800 medlemmar som betalar cirka 5 000 kronor per år och där resterande intäkter kommer från gästspelare som är på besök och övernattar eller spelar gästgolf. Det tuffa är om intäkterna börjar minska.

Förr rådde en bristsituation och överefterfrågan. Idag är läget precis tvärtom. Nu gäller det att genomföra medlemsundersökningar, uppsökande verksamhet, paketera nya medlemspaket med olika priser och innehåll samt utveckla en ny dialog och klubbkänsla med medlemmarna. Det är alltså ett traditionellt marknadsföringsarbete som krävs vid sidan av alltmer strategisk positionering. Vad ska varumärket stå för, vad ska vi erbjuda och hur ska Eksjös GK bli den främsta mötesplatsen för golfare i Småland? Vår golfbana var den 23:e i Sverige så här finns rika traditioner och fina storspelare. Vi har en stark historia som vi nu ska vidareutveckla och skapa en modern golfbana som ingen sett maken till, men då gäller mobilisering på bred front. Just nu läser jag igenom allt om historien som legendaren Bertil Wissinger sammanställt och går igenom ekonomin och budgeten minutiöst. Detta styrelsejobb blir sannerligen ingen räkmacka lika lite som det blir att träna och spela så att man kommer ner till singelhandikapp. Golfåret 2014 kräver sannerligen att man börjar den 1 mars och inte spiller bort någon tid. Den 19 mars har vi strategidag och behöver organisera oss annorlunda och vara mycket mer förberedda på styrelsemötena och verkställa saker som medlemmarna uppfattar som framåtskridande. eksjogk