Ledarskapsboken

I sommar är det fullt blås med att skriva klart ledarskapsboken. Det är en skön känsla att veta vad man vill säga och tro på det man gör. Jag stapplar upp klockan 08.00 på morgonen och skriver i drygt två timmar. Det blir en skörd på cirka tre A4. Sedan kör jag redigering klockan 20.00 på kvällen och så länge tills det är bra. Jag har satt av 40 dagar med att blir klar med boken. Nu är jag i mitten och tänker redan på mer.

Bokens undertitel är:

– Hur blir man en bra ledare som respekteras och är nöjd med sig själv

Målgrupp:

Sveriges 504 000 chefer och kommande chefer

Denna enkla bok vänder sig till dig som är chef och har som ambitioner att utvecklas vidare genom hårt arbete. De som vill ha mer ansvar och befogenheter får också detta. Den här skriften vill ge råd om hur du får ut mer av ditt ledarskap och hur du kan göra nya saker som ingen annan gjort före dig.

Det är lika bra att du skrotar dina illusioner om ledarskapet direkt. Det är som vilket jobb som helst när du väl har lärt dig hantverket. Min ambition är att visa på hur du kan bli en bättre hantverkare och skapa mycket fina produkter och tjänster som säljer väldigt bra.  Det är konstigt att så många chefer inte vill bli ännu bättre. Finns det något bättre än när man skapar tillsammans och får olika problem att bli nya möjligheter.

Mycket av ledarskapet handlar om dig själv som människa. Du blir inte en bättre ledare än den du är. Läs gärna den meningen en gång till. En helgjuten ledare är konsekvent, sanningsenlig och insatt. Det tar tid att komma dig men det handlar om medvetenhet och träning.

Råden i denna bok, är självupplevda och har tagit mig cirka tjugo år att skriva. När väl polletten trillade ner så går det på drygt en månad. Det handlar alltså om dig, att förstå ditt uppdrag och att det är ett tränarjobb att vara ledare.

Boken är uppbyggd kring 40 konkreta råd.  Förhoppningsvis ger den både praktisk nytta och inspiration som gör att du lyfter dig och ditt team.

Först ett avsnitt om vad ledarskapet är och vad det inte är. Detta kommer som ett smakprov i nästa blogginlägg.

Råd 1: Entré och ett nytt utvecklingsskede

Råd 2: Värdegrunden

Råd 3: Företagsplanen

Råd 4: Visioner

Råd 5: Samarbetsmatrisen

Råd 6: Organisationsutveckling och modell

Råd 7: Kommunikation

Råd 8: Ledarskapsmanual

Råd 9: Omvärldsanalyser och undersökningar

Råd 10: Samverkan med styrelsen eller nästa nivå

Råd 11: Blanserad styrning

Råd 12: Verksamhetssystem och IT-struktur

Råd 13: Medierelationer

Råd 14: Befattningsbeskrivningar och roller

Råd 15: Utbildning och lärande

Råd 16: Lönehantering

Råd 17: Synliggöra historian

Råd 18: Processer och processutveckling

Råd 19: Ledarskapsbeteende

Råd 20: Kundrelationer

Råd 21: Målsättningar och att mäta

Råd 22: Bokföring

Råd 23: Medarbetarskapet

Råd 24: Ekonomi och finansiering

Råd 25: Koncerntänk

Råd 26: Intranät

Råd 27: Samarbetspartner

Råd 28: Ledarskapskonsulter nej, specialister ja

Råd 29: Ledningsgruppen eller styrgrupp

Råd 30: Information internt och externt

Råd 31: Att utveckla nya produkter

Råd 32:  Tomteruset och att ha kul

Råd 33: Arbetsplatsutveckling

Råd 34: Arbetsgivare varumärket

Råd 35: Kontrollorgan

Råd 36: Öppenhet

Råd 37: Grafisk profil

Råd 38: PRYA och rotation

Råd 39: Att prioritera hållbarhet och HR

Råd 40: Intressentmodellen

En stor del i ledarskapet handlar om att kommunicera för att förklarar och tolka olika sammanhang som påverkar organisationen.

När man vet vad man ska skriva går det enkelt. Det är som om det finns mängder med information inom en som vill ut. Mängder med berättelser, bokstäver, ord, tankar, idéer och visioner som man inte känner till.

Det är lätt att man vill göra något unikt så att det låser sig. Det är bättre att börja enkelt och låta innehållet bli till först.  Att inte vilja för mycket utan att göra det enkelt och personligt. Då brukar det bli unikt av sig själv.Det finns heller ingen poäng att jämföra sig. Det finns mängder med suveräna skribenter som kan skriva om allt. Som alltid är bättre, men det spelar ingen roll. Det viktiga är att skapa ett innehåll och en kommunikation som är din och bygger på dina tankar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*