Medarbetarundersökningar skapar innovation och kvalitet

Sedan fem år tillbaka undersöker vi vad våra chefer och medarbetare anser om vår arbetsplats, ledarskap, jobbet och kollegor. Vi har valt företaget Great Place To Work som är värdens största arbetsplatsundersökningsbolag. https://www.greatplacetowork.se/

Det är en tuff modell som skiljer agnarna från vetet. Jag har svårt att förstå de som ifrågasätter medarbetarundersökningar. Att stå där och redovisa vår dåliga sidor, botten tio och andra saker som inte är bra är en sak. Att ta itu med dessa är en annan sak och att få genomslag i förändrat beteende är en tredje faktor. Allt detta skärper våra sinnen och koncentration på att vara konsekventa och utöva ett kommunikativt ledarskap. Detta ska alltså göras ovanpå allt annat som trycker på. På sikt spar vi tid på att förebygga och får mer gjort när helheten är större än summan av delarna.

Skälet till att vi mäter är också att förstå och identifiera förbättringsområden som höjer vår kvalitet. Eftersom människor är bolagets viktigaste tillgångar är det avgörande att alla går in i matchen med rätt attityd och spelglädje. Då händer det som alla önskar sig. Det är nästan så att vår marknadsföring sker internt och att vi ser medarbetarna som viktiga kunder med oförlösta idéer som måste tillvaratas. Vägen dit går genom att bli bättre på inkludering, dialog, tydlighet med förväntningar, krav och främja en rättvis hantering av saker och ting. Plus att leva som man lär, inte favoriserar och att ge möjligheter till de som förtjänar detta mest. Hur svårt som helst men icke omöjligt.

Att skapa en medarbetarorienterad kultur låter sig inte göras på en kafferast. Varje steg måste bära och vi behöver säkra att grunden håller för alla att stå på. Det är ungefär som att bygga ett hus. Det går liksom inte att hoppa över gjutningen av ett bjälklag. Det häftiga är att när alla tar ett steg framåt så tar vi ett kliv upp i seriesystemet. Därför är varenda timme vi lägger ner på att tolka, analysera, diskutera, åtgärda, följa upp och kommunicera en god investering för framtiden. Det som alltmer skymtar fram är vår nya roll och interna stolthet som samhällsbyggare. Att många av oss känner att det vi gör betyder mycket för andra människor och att vi gör våra stadsdelar bättre, mer trygga, integrerade och fräscha. Att vi gör skillnad på riktigt och står på våra hyresgästers sida. Sådant skapar samhörighet och goda relationer. Detta är några spår av vad en medarbetarundersökning ger.

I torsdags kom så domslutet när vårt resultat presenterades. Det är alltid med djup bävan och stor oro som man tar emot beskedet. Vi sitter som på nålar och försöker tyda om bilderna som redovisas ger ett bättre eller sämre medarbetarindex, innan denna bild till slut presenteras.

Till att börja med fick vi in 89 procent svar och i vår storleksgrupp ligger vi över snittet som är 86 procent. Det är en bra svarsfrekvens men som ansvarig vill man gärna att alla fyller i och kommer till tals. Ibland kanske man tycker att inget händer eller att det inte är lönt att fylla i. Så är det inte. Jag och alla som jobbar med detta läser, funderar, rannsakar oss, tar till oss och försöker i bästa möjliga mån bli något bättre hela tiden. Det är inte lätt att för snabba genomslag men träget arbete vinner. Vi nöter på och steg för steg så blir allt bättre.

Vätterhem vi har ett resultat

Årets resultat visar att gnetandet betalar sig. Vi gör det bästa resultatet hittills och skuttar upp till 83,5 procent nöjda medarbetare. 9,5 procent är tveksamma och 7 procent tycker arbetsplatsen är dålig. Varje medarbetar måste alltså hålla med om ett positivt påstående i annat fall blir det dåligt. Vi har sedan vi började mäta med Great Place To Work ökat och förbättrat oss varje år sedan 2015. En obruten ökning varje år på alla frågor och alla områden. Det är först nu efter några år som vi också kan se tendenser och ”lyssna” av organisationen så att vi gör rätt saker.

Oftast är vi alla inställda på det som inte fungerar och det som är dåligt. Och visst, vi har gränslöst mycket kvar. Vi kommer aldrig i mål men genom att metodiskt arbeta med frågorna så blir vi bättre och bättre år för år. Jag tror faktiskt att de flesta kan se denna förflyttning ganska tydligt. Vissa saker skulle aldrig blivit utförda om vi inte haft denna blåslampa i baken. Självklart ökar förväntningarna men då måste ledarskapet skärpa till sig ännu mer. Det är så vi växer och utmanar oss själva.

I och med att vi mäter så lär vi oss ständigt ny saker. Jag tror att vi skulle sjunka som en sten om vi skulle sluta med förbättringar och att mäta. Oavsett kultur. Det är en färskvara och det gäller att hålla i även om man har kramp i benen den sista milen i maratontävlingen. En organisation jobbar i pressens och i det närvarande.

Ser vi till Sverigesnitten ligger vi skyhögt över dessa. Nästan 30 procent över på alla frågor. Vi ligger numera över snittet för alla vassa bostads- och fastighetsbolag – det är första gången. Det är liksom inte vem som helst som kliver in i denna modell. De flesta använder ett starkt medarbetarindex för att kunna locka till sig de bästa talangerna och stjärnorna.

När man svara på sista frågan, allt sammantaget så är 92 procent nöjda med sin arbetsplats och har en god känsla när man går till jobbet. Detta är så klart jätteroligt och är inte bara en slump. Det är något som jag själv kämpar för. Att alla ska gå till jobbet på lätta steget och inte med en klump i magen.

Summa summarum,

Vi går alltså framåt för femte året i rad i denna tuffa mätning. Det är skönt. Det visar att mycket fungerar. Det visar också på att vi har områden som vi måste bli bättre på. Denna gång är det ännu mer tydligt. Vi har också fått mycket öppna svar på det som är bra och dåligt. Här finns också mycket att tänka till på. Bra ska bli bättre. I relation till andra företag ligger vi skyhögt. Vi ligger fortfarande en bra bit ifrån de 25 bästa bolagen i Sverige. Förhoppningsvis så kanske vi kan närma oss dessa en bit till. Om en tid börjar arbetet med att ta itu med hela denna materia, prioritera, diskutera, processa och genomföra skarpa åtgärder för att bli bättre. Vårt mål är 90 procent nöjda medarbetare 2023 – då är jag framme och klar med uppdraget.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*