Framtidsplanen 2014-2018

Vi är på Stadshotellet för att beskriva vår nya kurs och vart vi ska vara om fyra år. Det är ungefär som en skolavslutning, det är surr, skratt och glädje i luften bland alla medarbetare och styrelsen. Det är den 18 juni och solen skiner. Jag känner mig mer som en lärare som ska säga ett par ord innan vi skingras för sommarlovet. Det är ett starkt team som gör sina saker utan stora åthävor som har bänkat sig.  Vi har bokstavligt förändrat våra bolag i grunden och på sätt och vis även kommunen.  På borden intill står stora småländska jordgubbstårtor och rejält med kaffetermosar.

Mitt upplägg för dagen är att både titta bakåt och framåt. Jag har tagit med mig vår nuvarande företagsplan som gäller för perioden 2009 till 2014 och finns på vår hemsida (den mest nerladdade planen som jag vet). Det känns väldigt skönt att stå mitt framför alla och konstatera att vi faktiskt nästan har bockat av alla sidor i den 40-sidiga företagsplanen. Vi har genomfört våra strategier och handlingsplaner. Trovärdigheten finns så att säga.  Vi har förändrat organisationen, rutiner, ekonomi, underhåll, investeringar, utbildningar, verksamhetssystem, uthyrning, besiktningar, kommunikation, maskiner och verktyg osv – i princip allt har förändrats och utvecklats. Och aldrig har vi haft några stora konflikter. Vi har alltid diskuterat, jobbat transparent och krävt att man deltar och är en viktigt del i företaget. Alltid satt medarbetaren och kunderna i centrum. Detta vet alla som är i detta somriga rum när vi nu ska ta ut kursen för de kommande fyra åren. Då är det inte så speciellt svårt att nå riktigt höga höjder. Alla är välinformerade, vet vad som ska hända, varför, när och med vilken växel vi ska köra med samt vad som kommer att krävs. Alla här, har växt, alla har breddat sin kunskap, tar större ansvar och deltar aktivt i företagens utveckling. Det låter säkert lite skrytsamt men faktum är att det är sant. Min egen roll är begränsad. Jag har släppt ut anden i flaskan och skapat en struktur och finansiella möjligheter vid sidan av att jag hyser stor tillit till varje person. Men det är medarbetarna som hela tiden driver och tar kliv framåt. Ett ledarskap är både överskattat och underskattat,.

Det som är nytt denna dag är att vi precis fått resultatet från vår nya kundundersökning 2014. Det är sällan jag blir chockad men denna gång blir jag överrumplad. Kunderna ger oss det bästa betyget någonsin. Styvt 86 procent ger oss högsta betyg och 9 procent gult ljus. Endast fem procent är missnöjda med oss som värd och ger rött ljus. Detta resultat är bland det bästa i hela bostads-Sverige. Jag känner stor tacksamhet och ödmjukhet och ”känner” det enkla sambandet; nöjda medarbetare ger nöjda kunder. När våra medarbetare ligger rätt i sina positioner och har utmaningar framför sig så smittar detta av sig på våra kunder. Det lyser om medarbetarna och allt blir en självförstärkande spiral. På sex år har vi gått från en anonym och otydlig förvaltning till ett offensivt fastighetsbolag med medarbetarna i centrum. I princip min uppdragsbeskrivning.

Jag berättar om det nya inom en rad områden som rör kunder, ekonomi, medarbetare, fastigheter och rutiner. De närmaste fyra åren ska vi fördjupa kvaliteten i det som redan pågår och stärka kunskapsnivån hos alla. Vi ska nyetablera oss i Mariannelund, vi ska bygga spektakulära bostäder, avsluta våra stora renoveringsprogram för båda bolagen och förnya våra ledningssystem samt skapa en helt ny förvaltarroll osv. Den nya framtidsplanen börjar alltså med en bred remissrunda, diskussioner och synpunkter. Därefter ska jag försöka skriva en bok som blir ett ”standardverk” inom fastighetsbranschen.  Där vi praktisk visar hur man jobbar med nya affärsmodeller, styr med utbildningar och värderingar, bygger, underblåser personlig utveckling och hela tiden får med ekonomin, så att sista raden alltid är plus. Allt avslutas med att vi applåderar varandra och önskar varandra en riktigt fin sommar. Bättre och härligare  personer kommer jag aldrig att leda. Där här blir min sista period och jag ska göra mitt yttersta för att skapa hållbara och välskötta bolag. Nycklarna till detta är tillit, öppenhet, ansvar/befogenheter och att vi lever som vi lär. Stort tack till alla!