Dataspelsutveckling – den fjärde industriella revolutionen

spel0

Det är en intressant transformation som vi är uppe i just nu, där allt digitaliseras, globaliseras och möjliggörs just nu. En form av industriellt internet efter ånga, löpande band och robotar. Jag sitter och lyssnar på sonen Gustaf som berättar om hur de ”jobbar” på Högskolan i Skövde. Jag kan inte låta bli att imponeras – men mest blir jag glad och nyfiken.

Efter ett halvår av deras utbildning ska 200 studenter i 14 grupper skapa ett nytt spel inom vad som helst. De får föreläsningar om hur man sätter ihop grupper, skapar gruppdynamik, roller och driver projekt med deadlines. Precis som ett företag. På åtta veckor ska grafiker, writers, designers, musiker och programmerare komponera ihop ett spel som dessutom ska marknadsföras och lanseras. I går höll Gustafs grupp ett öppet hus för att intervjua olika användare inför finslipning och lansering. Alla tävlar och bedöms. Bästa gruppen vinner priser och premieras. Att höra denna berättelse och hur de jobbar är underbart. Vid sidan av detta jättearbete, för det är verkligen ett jättearbete, att skapa ett spel på åtta veckor, har de en rad individuella inlämningar och små duggor. Allt går av bara farten.

De jobbar upp sig i en sådan fart att inlärningen kommer på köpet. De är så fokuserade på lösningar och att få ihop detta spel så de läser som galningar för att få ihop bitarna. Exakt så här var stämningen och upplägget på ett av Amerikas främsta universitet, Stanford University. En kunskapskultur som gett rader av nobelpristagare och världsledande företag. Närmare ett idéernas lustgård får man leta efter. Det var ett stort ögonblick att vara på denna skola och ta del av deras pedagogik, synsätt och framtidstro. Det var 2003 och det minnet har etsat sig fast hos mig. Tillbaka till Skövde.

I sådana här projekt stöter man på verklighetens problem medans timglaset rinner. De blir diskussioner, ett actionbaserat lärande och ett målstyrt beteende. En miljö som expanderar kunskapsfältet och ger upphov till nya kombinationer. Inget blir riktigt som gruppen tänker sig – det blir annorlunda och bättre. De lever sig igenom hela spektrumet från glädje, förtvivlan, hopp, panik, oro och eufori.

När jag funderar vidare slår det mig att det är fel rubrik på denna utbildning. Det skulle istället heta datakunskapsutveckling. Spel låter som Monopol, FIA eller gamespel. Men det här är något bredare med helt andra applikationsmöjligheter. Här finns interaktioner, möjlighet att stärka människor, utveckla produkter plus underhållning. Jag inser vilka förändringsbehov det finns inom sjukvård, miljö, utbildningar, byggprocesser, ledarskapsträning, politik, shopping, design, konstruktioner och community att digitaliseras. Till detta kan läggas oändliga utvecklingsområden som vi inte känner till idag. Numera, har alla, precis alla, minst en eller flera datorer, surfplattor, smarta telefoner eller moderna TV-mottagare. Hårdvaran och infrastrukturen är på plats och världen är i transformation. Dessa mjukvaruleverantörer sitter verkligen på ett guldägg. Att lära sig alla dessa extremt svåra program, att förstå hur man kommunicerar i en global värld och hur man bygger kreativa team – är framtidens hårdvaluta (idévaluta).

Det är en delvis ny värld man stiger in i. I denna högskola finns så mycket datorer och teknik att man baxar. För femton år sedan fanns knappt högskolan. Numera är denna lilla högskola snart ett excellence of competence, där studenter gör bättre arbeten än vad hela utvecklingsavdelningar inom Volvo kan prestera. Här gäller det verkligen att hänga på. Att fånga upp dessa studenter och förstå vad som händer. Precis här någonstans ska jag börja min utveckling av Vätterhems akademi. Att bygga upp en minihögskola med mängder av smarta kursmoduler som alla kan gå och stärka sin kompetens. Vätterhem ska inom något år ha helt nya kopplingar till Chalmers i Göteborg, Högskolan i Skövde, Jönköpings University och Lunds Universitet. Allt ska konkretiseras i ett kursprogram som rör bygg, förvaltning, försäljning, kommunikation, ekonomi och ledarskap. Vi ska även bygga upp både fysiska och virtuella demomiljöer så att alla kan praktiska och testa olika reparationer, installationer, service, ledarskap, ekonomi och administration.

Det här inspirerar mig. Att integrera utbildningar i ett företag. Då blir det konkret och allt ska hela tiden drivas mot en praktisk nytta. Vi ska identifiera nya sätt att sänka kostnader, stärka vår förvaltningskvalité och driva på med nya innovationer. Något som stärker kundupplevelsen och nöjdheten med oss som leverantör. I dataspelsutvecklingen finns fröet till branschutveckling inte minst inom bygg- och fastigheter och för nästa alla branscher i världen.

Läsvärt: http://www.dn.se/ekonomi/den-fjarde-industriella-revolutionen-slar-till/

spel1