Almedalen 2016

Olof_Palme_1968

En sak är säker. Har man gjort något extraordinärt och har något att säga, så finns ingen bättre plats att vara på än Almedalen. Det krävs naturligtvis ett visst hantverk för att locka media som utgör hovet här, men genomslaget kan bli enormt. Almedalen är som en stor stadsfest i idéer, projekt, opinionsbildning och där bra koncept slår igenom.

Visby som är en medeltida stad med cirka 25 000 invånare får under denna intensiva politikervecka som den heter, drygt en fördubbling av befolkningen. Här trängs beslutsfattare, kapitalägare, kändisar och media med lokalbefolkningen i stadens alla mysiga gränder och bakgårdar. Det är liksom slutsålt på allt och här träffar man ”alla” som det skulle ta år att få en tid med. Nu blir alla med en gång både mänskliga och tillgängliga. Politiker, koncernchefer, ordföranden, professorer, författare, generaldirektörer, VD:ar och chefsredaktörer blir plötsligt som alla andra.

Landshövdingen på Gotland berättar jovialiskt att vi är inne i hennes trädgård som hon vanligtvis vårdar så ömt, men som nu intas av seminarier och ett par rejäla partytält. Det är alltså en speciell blandning av sommarledighet, spaning  och anspänning inför olika framträdanden.

Jag tycker man borde byta ut ordet politikervecka mot demokrativeckan, eftersom det är så mycket mer än politik i detta sammanhang. Det är en pågående stadsfest som aldrig stannar av. Att planera, bygga och förverkliga denna vecka stavas gränslöst arbete. Bara att bygga upp denna stad i staden är inget man gör i en handvändning. Ursprunget till Almedalsveckan är de tal som Olof Palme under flera somrar höll i parken Almedalen i Visby. Traditionen har sitt ursprung i ett improviserat möte som den dåvarande utbildningsministern och partiledarpretendenten hade i parken den 25 juli 1968 tillsammans med Krister Wickman. Palme talade då från ett lastbilsflak vid Kruttornet intill Almedalen. 1991 var första gången som samtliga riksdagspartiledare fanns på plats. Det lär bli ett häftigt 50 års jubileum med valår som extra krydda.

Almedalen bjuder idag på inte mindre än 3 829 seminarium på dessa sju dagar mellan den 3 till 10 juli. Allt förpackat i en ny app eller i en tjock telefonkatalog på nästan 600 sidor. En djupanalys av appen ger många intressanta svar på vilka frågor och tankar som dominerar landets tänkande. Så vitt jag kan analysera så är det bostadskrisen, integrationen, digitalisering och hållbarhet som klart dominerar de flesta diskussioner. Alltså frågor som är väsentliga för mig och som jag har stor behållning av. Det slår mig att vi på sätt och vis befinner oss i epicentrum av den politiska och ekonomiska debatten som bostadsbolag. Kan vi göra något starkt och innovativt de närmaste åren kan vi få enormt genomslag. Debatten lär säkert pågå flera år framåt och Stefan Attefalls position som ledande inom bostadsfrågor lär inte göra saken sämre. Det är roligt att ha en ordförande som är så kompetent och har ett djupt kunnande inom finansiering, bankväsendet, upphandling, bostadsmarknadens funktion och struktur.

De seminarium som jag väljer ut gör mig sannerligen inte besviken. Dessa föredrag är föredömligt korta och koncisa och framförs av vana talare och ledare. Jag lyssnar bland annat på föredrag från Malmö, Kungälv, Vetlanda, Örebro, Göteborg och inte minst går jag runt och lyssnar på hur andra branscher inom sjöfarten, flygtrafiken, media, skola, försäkringsbolag och samhällsserviceföretag (Attendo) samt bankerna tacklar sina utmaningar och prioriterar. Det är slående hur mycket som går igen i de olika branscherna hur likformigt vi tänker.

Det är lätt att vara kritisk till denna cirkus av opinionsbildning och där media med Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, DI, TV 4, SR, SVT ”äger” med specialbyggda studios och kändisar i rader. Det är fest, party och ful fart framåt småtimmarna. Men ser man till varje seminarium så finns där en stolthet och seriös poäng som man vill berätta. Visst är det marketing men också nya tankar, kontakter och insikter som skapar nya möjligheter. Man förtjänar sin plats här. Det kommer ingen publik om man inte har något att säga. Det är inget svårt att se höga ambitioner bakom den lättsamma förpackningen. Så långt Almedalen 2016. En fascinerande stadsfest som slog rekord i år igen med utställare och besökare.

Visby är en fantastisk miljö för detta evenemang. När molnen spricker upp och solen gör entré så är det en underbar entré som syns i hela Visby. Det är ridå upp och ön ler så öppet och förnöjt att ingen kan stå emot denna charm. På de flesta listor toppar Visby som bästa stad, mest soltimmar och unika världsarv.

När jag samlar ihop mina persedlar så är det ett mål som vuxit sig stark under denna vistelse. Här ska vi också vara. 2018 ska Vätterhem vara en tung utställare som har ett starkt koncept och något mycket viktigt att säga om integration, sysselsättning och att utveckla nya och befintliga stadsdelar med olika boendeformer. Vårt fokus ska vara att skapa framtidskänsla, fler företag och sysselsättning och inte minst fler upplåtelseformer i våra områden samt fortsätta renovera våra hus med hållbarhet som ledstjärna. 2018 ska vi berätta om denna samhällsförändring som även stärkt vår ekonomi. Olof_Palme_1968