
I sommar är det fullt blås med att skriva klart ledarskapsboken. Det är en skön känsla att veta vad man vill säga och tro på det man gör. Jag stapplar upp klockan 08.00 på morgonen och skriver i drygt två timmar. Det blir en skörd på cirka tre A4. Sedan kör jag redigering klockan 20.00 på kvällen och så länge tills det är bra. Jag har satt av 40 dagar med att blir klar med boken. Nu är jag i mitten och tänker redan på mer.
Bokens undertitel är:
– Hur blir man en bra ledare som respekteras och är nöjd med sig själv
Målgrupp:
Sveriges 504 000 chefer och kommande chefer
Denna enkla bok vänder sig till dig som är chef och har som ambitioner att utvecklas vidare genom hårt arbete. De som vill ha mer ansvar och befogenheter får också detta. Den här skriften vill ge råd om hur du får ut mer av ditt ledarskap och hur du kan göra nya saker som ingen annan gjort före dig.
Det är lika bra att du skrotar dina illusioner om ledarskapet direkt. Det är som vilket jobb som helst när du väl har lärt dig hantverket. Min ambition är att visa på hur du kan bli en bättre hantverkare och skapa mycket fina produkter och tjänster som säljer väldigt bra. Det är konstigt att så många chefer inte vill bli ännu bättre. Finns det något bättre än när man skapar tillsammans och får olika problem att bli nya möjligheter.
Mycket av ledarskapet handlar om dig själv som människa. Du blir inte en bättre ledare än den du är. Läs gärna den meningen en gång till. En helgjuten ledare är konsekvent, sanningsenlig och insatt. Det tar tid att komma dig men det handlar om medvetenhet och träning.
Råden i denna bok, är självupplevda och har tagit mig cirka tjugo år att skriva. När väl polletten trillade ner så går det på drygt en månad. Det handlar alltså om dig, att förstå ditt uppdrag och att det är ett tränarjobb att vara ledare.
Boken är uppbyggd kring 40 konkreta råd. Förhoppningsvis ger den både praktisk nytta och inspiration som gör att du lyfter dig och ditt team.
Först ett avsnitt om vad ledarskapet är och vad det inte är. Detta kommer som ett smakprov i nästa blogginlägg.
Råd 1: Entré och ett nytt utvecklingsskede
Råd 2: Värdegrunden
Råd 3: Företagsplanen
Råd 4: Visioner
Råd 5: Samarbetsmatrisen
Råd 6: Organisationsutveckling och modell
Råd 7: Kommunikation
Råd 8: Ledarskapsmanual
Råd 9: Omvärldsanalyser och undersökningar
Råd 10: Samverkan med styrelsen eller nästa nivå
Råd 11: Blanserad styrning
Råd 12: Verksamhetssystem och IT-struktur
Råd 13: Medierelationer
Råd 14: Befattningsbeskrivningar och roller
Råd 15: Utbildning och lärande
Råd 16: Lönehantering
Råd 17: Synliggöra historian
Råd 18: Processer och processutveckling
Råd 19: Ledarskapsbeteende
Råd 20: Kundrelationer
Råd 21: Målsättningar och att mäta
Råd 22: Bokföring
Råd 23: Medarbetarskapet
Råd 24: Ekonomi och finansiering
Råd 25: Koncerntänk
Råd 26: Intranät
Råd 27: Samarbetspartner
Råd 28: Ledarskapskonsulter nej, specialister ja
Råd 29: Ledningsgruppen eller styrgrupp
Råd 30: Information internt och externt
Råd 31: Att utveckla nya produkter
Råd 32: Tomteruset och att ha kul
Råd 33: Arbetsplatsutveckling
Råd 34: Arbetsgivare varumärket
Råd 35: Kontrollorgan
Råd 36: Öppenhet
Råd 37: Grafisk profil
Råd 38: PRYA och rotation
Råd 39: Att prioritera hållbarhet och HR
Råd 40: Intressentmodellen
En stor del i ledarskapet handlar om att kommunicera för att förklarar och tolka olika sammanhang som påverkar organisationen.
När man vet vad man ska skriva går det enkelt. Det är som om det finns mängder med information inom en som vill ut. Mängder med berättelser, bokstäver, ord, tankar, idéer och visioner som man inte känner till.
Det är lätt att man vill göra något unikt så att det låser sig. Det är bättre att börja enkelt och låta innehållet bli till först. Att inte vilja för mycket utan att göra det enkelt och personligt. Då brukar det bli unikt av sig själv.Det finns heller ingen poäng att jämföra sig. Det finns mängder med suveräna skribenter som kan skriva om allt. Som alltid är bättre, men det spelar ingen roll. Det viktiga är att skapa ett innehåll och en kommunikation som är din och bygger på dina tankar.