Säkerhetskultur – från bisyssla till central funktion på tio år

KRÖNIKA | Bostadsbranschen håller skyndsamt på att gå från tvåa på bollen när det gäller säkerhetsfrågor till att inse relevansen och ta ledarskapet i dessa frågor. Det är inte en dag för tidigt. 

För tio år sedan var säkerhetsfrågorna något man skötte pliktskyldigt och de som låg längst fram började rekrytera säkerhetschefer. Familjebostäder var ett av dessa bolag som tidigt utsåg en säkerhetschef. Idag har frågorna ackumulerats och utan struktur och hög säkerhetsmedvetenhet så är riskerna avsevärda för bolagets varumärke, styrelse och ledning. Komplexiteten i varje område kräver ökad specialistkunskap och att säkerhetsfrågorna ligger på ledningens bord.

Fundamentet: Fastighetssäkerhet
Detta är själva grunden för ett fastighetsbolag. Det har länge diskuterats skalskydd, låssystem och brandskydd samt fastighetsägaransvarets cirka 20 ansvarsområden. Det som händer är att kraven och lagstiftningen skärps med nya pålagor och att driftansvaret behöver klarläggas i många bolag. Produkter som förr var fysiska är idag digitala och kräver säkerhetsmedvetna val, dokumentation och ständig uppdatering. Nya områden är på väg in som handlar om bevakning, sanktionering och förtroendebyggande kommunikation kring sopproblem och nedskräpning. Vi hade en tragisk hissolycka för ett par år sedan och då ställs allt på sin spets och även om vi gjort allt rätt så ska detta styrkas med dokumentation, kontroll och revisioner etcetera. Om inte sådant är på plats så blir det kris.

Personsäkerhet – alla ska vara trygga
Detta område avser både våra medarbetare och hyresgäster. I takt med att vi flyttar fram positioner i våra utsatta områden ökar risken för hot och våld eller andra incidenter. Nolltolerans mot kriminell verksamhet är en tuff målsättning. Här krävs tydliga processer och stöd när man ska vittna så att inte den enskilde medarbetaren står ensam. Våra trygghetsvärdar behöver ständig utbildning och coachning kring säkerhetsfrågor. Vid rekryteringar görs bakgrundskontroller och säkerhetssamtal för att säkra upp att vi inte får in fel personer. De flesta bolag jobbar med olovlig andrahandsuthyrning som då och då eskalerar och ganska allvarliga tvister och konflikter kan uppstå. Nu är det lättare att vräka kriminella men i denna hantering finns risker som ska hanteras

Nu är det lättare att vräka kriminella men i denna hantering finns risker som ska hanteras. Som bostadsbolag jobbar vi som andra med att minimera våld i nära relationer via informationskampanjer och samarbeten med andra förvaltningar. För att värna en bra arbetsmiljö gäller att observera om det finns tendenser till tystnadskultur eller att vissa incidenter normaliseras. Kort och gott handlar allt detta om att både vi och våra hyresgäster ska vara trygga i våra områden och på jobbet och här behöver man lägga ner mycket tid.

Informationssäkerhet – banala misstag kan ge stora konsekvenser
Med tanke på hur många dokument ett bostadsbolag hanterar krävs ett idogt arbete att hålla detta maskineri à jour. Vi har 973 dokument att hantera som kräver någon form av bedömning och klassificering. Hur ska vi rensa ut, motivera lagring, behörighet och klara granskningar från dataskyddsombuden? GDPRfrågorna kan nästan förlama många organisationer och få dem att fastna i interna styrdokument som inte ger någon kundnytta alls. Hela digitaliseringen med det tekniska nätet där vi har allt fler produkter uppkopplade är ett ständigt hot liksom cyberattacker eller kriminella som försöker stänga ner verksamheten. Det är ibland lätt att måla fan på väggen men när kommuner eller andra organisationer drabbas av detta så blir det en jättekris och i värsta fall stora ekonomiska förluster. Det räcker med att någon öppnar en länk för att detta kan inträffa. Oftast är det ganska banala saker som ställer till stor oreda och konsekvenser.

Beredskapssäkerhet – från skyddsrum till strömförsörjning
Bara de senaste tre åren så har detta område kommit i spel. Det började med att iordningställa skyddsrummen så att dessa är tillgängliga och rätt utrustade. Det vet alla att dessa var proppfulla med andra saker och att ingen såg detta komma. Hur ser fastigheternas resilience ut? Inom vården finns alltid dubbla system vid strömbortfall och det är inte långt bort förrän vi kan använda vår solcellsproduktion och batterilager för strömförsörjning av pumpar, hissar och fläktar. Även vattenförsörjning via dagvatten kan bli nya områden som bostadsbolagen behöver hantera. Här kan det även handla om vattenförsörjning till toaletter. Området civilt försvar växer och bolagens krisledning testas vid skjutningar, sprängningar och andra illdåd. Vi ingår i stadens TIB  tjänsteperson i beredskap  och har alltid en beredskapsledare igång, såväl dag som natt. Kan inte beredskapsledaren hantera situationen så går frågan till säkerhetschefen och så vidare. Ska man gå fel eller drabbas av stora kriser, så är det här man ska slarva eller vara tvåa på bollen

För tio år sedan kunde man nästan sköta dessa områden på deltid. Idag sysselsätter vi sex personer inklusive chef och frågorna fortsätter att växa. Ska man gå fel eller drabbas av stora kriser, så är det här man ska slarva eller vara tvåa på bollen. När man gör sina riskanalyser så hamnar de flesta frågor inom just dessa områden och om man inte prioriterar resurser hit så ökar riskerna för att varumärket fördärvas. Det gäller alltså att sprida säkerhetsmedvetandet och öka egenförmågan genom att prata, bygga strukturer, öva och träna för att bygga en robust säkerhetskultur som kan hantera kriser och det oväntade.

Thorbjörn Hammerth
Vd, Familjebostäder i Göteborg