Småstaden på frammarsch

Jag möter min gamla kollega Rolf mitt på gatan och han mår prima och är precis så där tokig som bara han kan vara. Det slår mig att en liten småstad inte längre är förlegad eller en plats där tiden står still. Det var inte länge sedan som småstäderna var rena rama sömnpillret och där det gick att ta på tristessen. Men något är helt annorlunda. Jag kan se fem förändringar.

För det första har det skapats nya mötesplatser, eller nya scener i form av moderna restauranger, verandor, caféer, menyer som droppats ner från storstäderna till småstäderna. Dessa gör att människor kan komma ihop och träffas på ett annat sätt än tidigare. Förr gick man in till grannen eller på middag hos en gammal skolkompis. Nu går man oftast ut och träffar eller ser andra människor i relativt väldesignade matställen. Kontakterna fortsätter sedan på Facebook där man ”känner av varandra”.

För det andra så har det likformiga butiksutbudet gjort att man kan köpa samma sortiment i småstaden som storstaden. Det är samma saker som körs runt. Det innebär att skillnaderna i mode och design är väldigt små nuförtiden. Visst finns det udda butiker med det där lilla extra som aldrig kommer att existera i småstäderna men dessa butiker har en så obetydlig målgrupp att det inte spelar någon roll. Även i småstaden kan det dyka upp lite udda butiker som har hittat något koncept i England eller Italien och tagit med sig det hem.  Även våra resvanor är också väsentligt annorlunda där resandet ger nya impulser.

För det tredje har tekniken och sociala medier i form av datorer, mobiltelefoner, Facebook, bloggar, Instagram, Twitter, Internet, surfplattor och all annan elektronik trängts ut i hela samhällskroppen. Här finns inte längre någon skillnad mellan en småstad eller storstad. Alla lever verkligen i en global by. Beteendena har gått ihop när alla har möjlighet att ha tillgång till samma information. Det fysiska rummet spelar ingen roll längre. Samma sak med alla TV-kanaler som gör att världen krymper eller alla nya distansutbildningar som sköljer över världens utbildningssystem. Även all form av elektronisk handel gynnar också småstaden.

För det fjärde har samhället förändrats till ett informationssamhälle. Detta innebär mer fokus på upplevelser, tjänster, service och kultur/nöjen.  Många städer har stadsfester, musikfestivaler, vattenfestivaler, TV-inspelningar,arenor, dansfester osv. Dessa nya företeelser skapar nya gemensamma upplevelser och artisterna som kommer är stekheta och syns nästa dag i spalterna eller i TV. Det blir spännande. Utöver detta så har de flesta småstäder en enorm evenemangskalender som storstaden aldrig kan mäta sig med.

Sist men inte minst så tror jag också att konsumtionsvanorna har förändrats. Numera är det många som unnar sig en ny bil, ett restaurangbesök, renovering av hus eller fritidshus eller en ny cykel som man inte gjorde för 15 år sedan. Det är naturligtvis många 40-talister som numera har både pengar och tid att kosta på sig det där lilla extra. Men det är många som följer med och intrycket blir modernt. Husen ser fräscha ut, bilarna ser fräscha ut och då blir allt de andra också fräscht.

Småstaden har alltså blivit rejält uppdaterad på säg 10-15 år. Till detta ska sedan läggas småstadens komperativa fördelar som fortfarande finns för handen. Att det oftast är en trygg uppväxtmiljö, att småkommunerna har relativt bra skolor och personal, bra fritidsanläggningar, bra idrottsföreningar, god tillit mellan människor, rimliga hus- och bostadsrättspriser och en relativt god gemenskap mellan invånarna. Samhället är fortfarande överskådligt, kyrkan är mitt i byn och föreningslivet är starkt. Det gnälls då och då på politikerna men i grund och botten är man nöjd och vill egentligen inte ha några alltför djärva politiska förändringar. Vårdcentralerna fungerar bra, äldrevården är bra och skötseln av  gator och parker är acceptabel. Hemlöshet finns knappast den sociala kontrollen fungerar fortfarande som en dämpande faktor.

Att småstadens tid är nu, är nog inte för mycket sagt. Den kommer under överskådlig tid att bli mer och mer populär om jobben kan behållas och till och med växa till sig i det nya informationssamhället som mer premierar prestation än den fysiska platsen.

eksjö

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*