Pitch Bar för innovatörer

Det smarta hemmet är här nu. Tekniken, systemen, applikationerna finns. Nu saknas testbäddar och kunderna. Därför stiger vi på tåget med Jönköpings Energi och Tosito och siktar på att ta en tätposition inom det Smarta hemmet inte minst för Strandängen. På lite sikt ska alla våra bostäder bli smarta hem.

En pitch skulle man enkelt kunna översätta med ett försök – det brukar definieras som en kort presentation av en idé till en potentiell kund, producent eller ett bolag.

Plötsligt sprang vi på företeelsen Pitch Bar som drivs av ett investerargäng i Stockholm. Dessa har starkt nätverk av många entreprenörer och innovatörer. Tillsammans med Jönköpings Energi och Tosito hoppade vi på ett helt nytt grepp. Poängen är att gå ut med en bred intresseanmälning till Sveriges alla innovatörer inom boxen ”Det smarta hemmet”. Därefter urval av deras idé. De fyrtio bästa träffar en jury som består av oss på Vätterhem, Tosito, Jönköpings Energi och företaget Pitch Bar.

På två fullspäckade dagar träffar vi 40 entreprenörer som presenterar sin idé på 10-15 minuter och sedan frågor ungefär lika lång tid. Vi satt alltså i tio timmars jury per dag och storligen njöt av fascinerande koncept, system och idéer. Tiden bara försvann. Hela konceptet är alltså mycket lärorikt och möjligheterna till kombinationer är gränslöst.

När det gäller utvecklingen av det smarta hemmet så finns tekniken och koncepten. Det som inte finns i någon större utsträckning är kunderna eller testbäddarna. Det unika här är att man kan applicera sin idé direkt på cirka 1 000 bostäder under cirka fem sex år. Denna möjlighet väger tungt. Det insåg vi inte fullt ut från början.

I startfältet fanns alltifrån stora bjässar som Fortum, Nokia, Telia, WSP, Relacom, Neonode till startups, appföretag, tillväxtföretag och okända enmansföretag. En fantastisk spännvidd. Syftet är alltså att vi i juryn ska välja ut fyra bolag som vi vill köra vidare med och se till att idéerna eller systemen omvandlar Strandängen till en spjutspets.

I grunden handlar det om att förstå tekniken, att BYGGA infrastrukturen så att man använder både bredband och WiFi som grund i nätverket eller systemet. Jag själv gillar radio och där finns många ingångar – exvis Mess eller LoRa. När detta är på plats, en genomtänkt infrastruktur, så går det att integrera det smarta hemmet på fem områden via sensorer, appar, antenner, nya lås, eldragningar och att bygga rätt från början.

1.      Säkerhet – här finns bra och prisvärda kameror, larm, grannsamverkan med larmkedjor, och ”flygplansutrymning” med mera.

2.      Softa och coola saker – här handlar det om appar som kan styra belysning, musik, öppna dörrar, garageportar, starta tvättmaskiner och justera solavskärmning med mera. Här finns i princip inge gränser. Det intelligenta hemmet är här nu. Tjugo år senare.

3.      Driftsbesparingar – system som mäter varm- och kallvatten, visualiserar kostnader för hyresgästens energianvändning, lastbalansering av värmesystemet, felsökningar av vattenläckor, fläktar med mera. Nya integrerade solceller som finns i byggdelarna från början. Liksom lösningar på sophantering och avfall där det finns mycket pengar att spara.

4.      Kommunikation – att det går att ringa från nya hus, att WiFi och fast bredband samverkar och att man alltid har tillgång till nätet. Olika nya inslag av appar som stimulerar kommunikationen mellan hyresgästerna och där det kan handla om en ny digital gemenskap och delningsekonomi. Där man kan dela saker, bilpooler, cyklar och inte nödvändigtvis äga allt.

5.      Förvaring och möbler där konceptet bygger på att man bygger mindre förvaring och att hyresgästerna hyr in sig i olika smarta förvaringslösningar och att man abonnerar på möbler på ett nytt sätt.  

Oavsett ovanstående krävs en riktig digital infrastruktur från början. Men, allt finns idag. Dessutom till rimliga kostnader och rimliga konsultinsatser.

Jag upplevde en stor öppenhet och vilja att lyfta fram sin idéers möjligheter och begräsning. Liksom att redovisa priset och vad saker och ting kostar.

Efter två dagar så flyter allt ihop och man behöver verkligen tänka igenom vad man upplevt. Första dagen så livestreamades de flesta grupperna. Över 400 personer var inne och tittade. Otroligt. https://www.youtube.com/watch?v=Wo_BooTxZAY Där kan man repetera och se kärnorna. Andra dagen var filmarna upptagna. Hela juryn fick fylla i formulär för varje pitch och nästa vecka ser vi sammanställningen av detta. Därefter sker valet. Jag är också säker på vi kommer att inleda samarbeten med flera av dessa aktörer. Jag fick stort förtroende för flera av personerna. Detta nätverk skulle vi själva aldrig ha kunnat identifiera. Redan nu är vi kompisar på mail och LinkedIn.

Även konceptet Pitch Bar – går att använda internt i företaget. Det vill säga att vi bygger upp samma scen och låter alla idérika medarbetare presentera olika förslag på förbättringar och utveckling. Segrarna får både pengar och möjlighet att realisera sina idéer. Detta kanske är den nya förslagslådan som idag inte används någonting.

Summa summarum så var greppet mycket lyckosamt. Vi kan inte själva driva denna jätteutveckling, men med Jönköpings Energi, Tosito och eventuellt någon annan investerare går det utmärkt. Det krävs verkligen ett speciellt samarbete och storlek/volym på testbäddarna och organisatoriska resurser. Det handlar om gemensam styrka och att vi snackar ihop oss och genomför.  Då ligger vi längt fram i både bostads- och energibranschen. Grundidén till allt kom från Mats på Jönköpings Energi.  Även media var på hugget och vi fick bra utrymme att förklara konceptet och syftet bakom. Bolaget bakom Pitch Bar var också närvarande och intressanta att diskutera med när det gäller hur man vaskar fram bra produkter och bolag som slår.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*