Ett drömspel

Hela texten, bortsett från avsnittet om kolbärarna, och scenanvisningarna bör ha färdigställts under november 1901. Det vill säga en månad. Skådespelet börjar och slutar i ett slott som växer uppåt - slutsatsen, det är synd om människan.

Jag blev väldigt inspirerad av Fabian Kastner som skrev en bok på 24 timmar. ”Medelsvenskens arkiv” är Kastners tredje bok och den är häpnadsväckande innehållsrik utan att vara illvillig. Kastner har skrivit den på Bonniers Konsthall under precis ett dygn mellan den 17 och 18 januari 2017, från klockan 23 till klockan 23.

Nu sitter jag under en lönn och alm och försöker skriva en bok på sju dygn. Måndag till måndag och lägger ner cirka fyra timmar per dag. Upp direkt och skriva till lunch.

Att sitta ute, i skugga och skriva är helt oslagbart. Lagom doser ljud, vind och solljus. Ovanpå detta lite WiFi och ett bra batteri samt en kopp kaffe. Bättre en så blir det inte. Kan man inte producera nu så går det aldrig. Det är också kul att följa flygmaskinerna och båtarna via deras transpondrar. På flyg-radar.se kan man följa alla plan och allafartyg.se alla båtar som är runt omkring Öland.

Jag gör alltid ett grovschema med alla delar som jag vill få med. Vissa dagar är det trögt att skriva men då kan bra idéer dyka upp. Vissa dagar går det flyhänt men då kan man missa sitt pärlband och texten kan bli lite osammanhängande. Jag ser över texterna en timme per kväll och sedan är det klart. Ungefär denna arbetsmetod körde Strindberg och den är faktiskt bra – utan några andra jämförelser.

Mellan passen lyssnar jag på Strindbergs fantastiska litteraturskatt och kan bara häpna över hans fenomenala blick, psykologiska skildringar och svåra ämnen som han tar sig an. Att Ingmar Bergman sedan gav sig på dessa verk gör inte saken sämre. Vilka enorma prestationer och vilka tvillingsjälar.

Jag försöker se det så, att inspireras och inte bli nedslagen av dessa mästare.

En gång i tiden hörde jag August Strindberg från någon ljudinspelning om hans uppsättning kring ”Ett Drömspel”. Den har jag tyvärr aldrig kunnat hitta mer. Där berättade han om sin syn på människan och hur de flesta är. Allt på kornet och detta går igen i ”Ett drömspel” – det är synd om människan. Här finns alltså en skattkista av lärdomar, insikter och recept som man var och en kan ta del av.

Så här skriver han själv i förordet;

Tid och rum existerar icke; på en obetydlig verklighetsbakgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster; en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer. – Personerna klyvas, fördubblas, dunsta av, förtätas, flyta ut, samlas. Men ett medvetande står över alla, det är drömmarens; för det finns inga hemligheter, ingen konsekvens, inga skrupler, ingen lag.

Det är en enastående skildring. Konceptet, resonemangen och behandlingen av språket är njutbart i pjäsen.

”Mitt mest älskade drama och min största smärtas barn”, skrev Strindberg om sin pjäs. Den är skriven precis vid förra sekelskiftet och räknas till hans s k vandringsdramer. Pjäsen är banbrytande och förebådar expressionismen med sin drömspelsteknik och sin uppbrutna form. Guden Indras dotter stiger ner till jorden för att själv uppleva människornas livsvillkor. ”Det är synd om människorna”, lyder hennes konklusion.

Här är länken till Bergmans uppsättning som finns i SvT Öppna arkiv:

https://www.oppetarkiv.se/video/5079604/ett-dromspel-av-august-strindberg-ett-dromspel

Det är klart att man försöker skärpa till sig en aning när man lyssnar och ser på dessa konstverk. Min egen skrift heter; ”En liten handbok i hur man driver företag, projekt och sitt liv” och börjar och slutar med kyrkklockor.

En annan inspiration vid sidan av att skriva en bok på 24 timmar är Strindbergs enorma arbetskapacitet eller vad sägs om; han skrev omkring 60 dramer, tio romaner, tio novellsamlingar och åtminstone åttatusen brev. Prata om bloggare. Utöver detta var han igång med egen forskning, skrev böcker på franska, bildkonstnär, nydanare av det svenska språket, tre äktenskap och deltog i framväxten av den nya arbetarklassen med mera. Allt detta under 63 år.

En nationalskald och gigant som vid 27 år ålder skrev till Siri Von Essen;  ”Jag har icke det skarpaste huvudet – men elden, min eld är den största i Sverige och jag skall om ni vill sätta eld på hela detta usla nästet !”

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*