Vd-skapet

1 år

Jobbet som vd är ett speciellt jobb, det tror jag det flesta håller med om. Det är både ensamt och extremt socialt. VD:n är någon form av skärningspunkt för information, beslut, kompromisser, kamp, ansvar, konflikthantering, utveckling, val, prioriteringar, möten och samarbeten.

Jobbet liknar ganska mycket en dirigent. Där det handlar om samarbete, att utveckla ett partitur, skapa en rätt ton och atmosfär för orkestern. Liksom att utmana och utveckla olika yrkespecialister så att helheten förstärks. Det är det som är det kluriga att både kunna ha helhetsbilden och ändå känna till detaljerna.

Jag går nu in på 14 året som extern vd och innan dess har jag lika många år som ägare och internt vd konsultföretag. Det behövs väldigt många år innan man blir trygg och säker i denna roll. Det tar tid att förstå människors behov och drivfjädrar och man måste gilla detta. Att tackla det oförutsägbara och det som plötsligt dyker upp är det som skiljer ut bra ledare från dåliga. När allt rullar på spelar det nästan ingen roll vem som leder en verksamhet.

Det viktiga för en ledare är att utveckla andra. Att vara tränare och inte spelare. Att skapa förutsättningar och resurser så att laget kan utveckla verksamheten. Att se till så att allt flyter och att det finns rätt energinivå i organisationen. Det är konstigt att det inte finns tunga högskoleutbildningar hur man utbildar sig till bra ledare.

På bloggen ska jag försöka beskriva min syn på ledarskap. Vilka hörnpelare som är viktiga för mig och hur jag gör för att få alla att dra åt samma håll.  Alltså förhållningssätt som bygger på långsiktighet, ödmjukhet och vilja att utveckla andra. Naturligtvis måste allt gå ihop och ge rätt avkastning och utdelning i annat fall betyder det man gör ingenting. Det är det som är konstarten. Att skapa större värden för människor och ägare. Vägen dit är ingalunda rak. Den går över stock och sten och att ha energi för att ta tag i saker och ting och genomföra det man säger. Det är verkstad rakt igenom och slaget sker på fältet där kunder och många medarbetare finns, så det gäller att bryta sig ur det hulda kontoret och förstå och stötta verksamheten när det så behövs.  En viktig poäng som jag försöker få med är att vara faktabaserad och göra noggranna analyser innan action och beslut. Att det är högt i tak och att alla vågar testa, ta initiativ och göra fel är en annan grundregel.  Bara man lär sig och inte upprepar felen så är det ett mycket effektivt inlärningssätt. Det är också viktigt att ha klara och tydliga processer så att det finns en STRUKTUR, klara roller och målsättning med det man gör, för då kan man komma hur långt som helst. Som verksamhetsmodell tycker jag fortfarande att balanserade styrkort om än i modifierad form har ett bra grundgrepp och struktur.

I bloggens underflikar beskriver jag vad jag står och tror på när det gäller strategisk och operativ företagsledning. Ibland kan det kanske vara motsägelsefullt, för vägen till resultat är oftast en kompromiss och avvägning. Allt ledarskap handlar ytterst om att leverera, infria målen och skapa en god ekonomi.

 

2 kommentarer

  • Sara Emilsson skriver:

    Fantastisk. Av en slump fann jag dig när jag sökte på material om ”den goda arbetsplatsen”. Sällan har jag instämt så mycket med en för mig okänd persons texter som dina. Jag följer dig gärna framåt och kommer definitivt läsa dina böcker.

    • Thorbjörn Hammerth skriver:

      Tack Sara, det är roligt när man som olika personer går och tänker på samma tankar helt oberoende av varandra. Hälsningar//Thorbjörn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*