
Att undersöka arbetsplatskulturen varje år är ett av de bästa sättet att utveckla organisationen på. Vi mäter våra medarbetares inställning till ledarskapet, om man upplever respekt från närmaste chef, om det är en rättvis arbetsplats, att man är stolt över det man gör samt relationer till arbetskamrater varje år. Efter en rad år av mätningar har vi bättre serier så att vi kan följa de 61 frågeställningar som är grunden i systemet – trustindex. Vi använder oss av Great Place To Work som är världens största medarbetarundersökningsföretag och får även ett mycket bra jämförelsematerial.
Det är fascinerande hur väl en sådan undersökning träffar rät och vilket rikhaltigt material vi får med oss att jobba vidare med. Jag förstår verkligen inte varför man inte mäter medarbetarnas förtroende och upplevelse varje år. Det så kallade humankapitalet har aldrig varit viktigare och att utveckla andra och stärka yrkesrollerna borde ligga överst på alla företagarledares agenda. Att mäta vart annat eller vart tredje år är helt meningslöst. Då kommer en rad bortförklaringar och resultatet försvinner ut i dimman. Det måste finnas en snabb återkoppling och snabba åtgärder på undersökningen – i annat fall glömmer man bort sambanden.
Det som slår mig är att Sverigesnittet ligger kring 56 procent – vilket är häpnadsväckande lågt med tanke på att medarbetarna är företagets viktigaste resurs. Vi siktar stenhårt på 90 procent och ligger just nu på 80 procent i en mycket tuff undersökning där skalan är femgradig och där endast 4 och 5 räknas som positivt. Mycket i undersökningen handlar om ledarskap och hur man som ledare agerar.
Det finns en del som dömer ut medarbetarundersökningar som en dålig modell att använda. Dessa har sällan eller aldrig lett någon organisation. Medarbetarundersökningen ger en strukturerad analys och mönster på vad man bör stärka och utveckla. Detta framträder först när man ser sammanvägningen. Det är emellertid viktigt att undersökningen görs av externt företag och att undersökningen är konfidentiell och helt anonym. Alla ska känna full tillit till att resultatet aldrig lämnas ut. Allt presenteras i siffror och tabeller.
Tar man itu med behoven och bristerna på ett riktigt sätt så växer förtroendet och tilliten till ledarskapet och arbetsplatsen. I så måtto fungerar systemet instrumentellt. Ett problem som blir löst ökar nöjdheten och i detta ligger även ett utvecklingssteg.
Det är också viktigt att materialet kommuniceras ut och att man har det levande hela året och att ledningen lever med detta hela året. Då blir det effekt. Alla ska se både det som är bra och det som är dåligt. Målet är att skapa en arbetsplats som alla vill ha och där det finns öppenhet inför nya idéer och förslag.
Jag är mer och mer övertygad av att medarbetarundersökningar har en mycket stor effekt på hur mycket pengar vi tjänar, på hur väl vi servar kunderna och utvecklar vår organisation. Detta tänker jag jobba med hela året varje dag. Här är nyckeln till förnyelse och förbättring. När medarbetarnöjdheten ökar och ekonomin ökar så finns det sannolikt ett samband.
Här kommer texten som vi skickade ut direkt till alla medarbetare efter att vi fått resultatet.