Sveriges bästa hyresvärd

Det är bara att konstatera att man nästa aldrig vinner något. Den senaste vinsten jag haft i ett tävlingsmoment var i en minigolfstävling i Kalmar på 70-talet. Däremellan har jag säkert startat i flera hundra lopp och deltagit i 50-tal golftävlingar, men aldrig vunnit något. I ungdomen var jag väldigt duktig i idrott och deltog säkert i ett hundratals friidrottstävlingar men millimeter, tusendelar, hundradelar, steg var aldrig på min sida.  Vinsterna är med andra ord ytterst sällsynt och inträffar nästan aldrig.

Så på så vis är jag numera ytterst ödmjuk och väldigt bra på att ta nederlag. Men så den 6 februari så förändras plötsligt denna kräftgång och ett helt nytt perspektiv öppnades, att kliva upp på scen som en vinnare.

Jag tänker just på vad en vinnare är. Vilken grej det är att vinna och vilken boost det ger. Jag förstår verkligen idrottsmän som verkligen vill vinna och få uppleva denna härliga känsla. Många gillar en vinnare, men förstår inte vad den gör eller medför. Den ger något som knappast går att ta på. En ny förvissning att det går, att inget är omöjligt och att också jag kan detta.

Först nu börjar tillvaron återvända och chocken att släppa. Det har väl nästan inte undgått någon att vi faktiskt var bostadsgalans stora vinnare i torsdags kväll när medaljerna om Sveriges bästa hyresvärd delades ut på Berens salonger i Stockholm.

Vi tog SM-guldet 2019. Det blev inte mindre än två guld i klassen service och profil. Minst brons i produkt och guld i utemiljö (som inte delades ut) lustigt nog. Dessutom tog vi guld i serviceklassen 4.000 – 11.000 bostäder. Vi slåss alltså mot massor av mindre bolag som har personliga relationer med sina hyresgäster. Detta gör vår bragd ännu större. Vi är ett stort bolag som rymmer många olika nationaliteter, olika stadsdelar, ålderskategorier med olika förväntningar.

Det var bara vi och just ett litet privat fastighetsbolag som vann två kundkristaller. Det var inga små kristaller denna gång utan rejäla bitar på något kilo. Sammanfattningsvis är vi alltså vinnare av SM-guldet i bostads- och fastighetsbranschen 2019.

Vad säger man?

En sak som är säker är att kundkristallen består av 180 medarbetares individuella prestationer. Det finns ingen av oss som inte påverkar hyresgästernas upplevelse. Vår verksamhet är centrerad runt hyresgäster. Vi är ett lag och funkar inte detta så vinner vi ingenting. Det är ingen poesi utan en realitet. Det är också vi som styr, ingen annan som berättar vad vi ska göra. Absolut inga konsulter. Det är vår vinst och det är roligare att vinna tillsammans än själv. I tävlingen ingår 350 bolag i hela landet, så konkurrensen är brutal och det är liksom ingen som inte vill vinna. Det är väldigt många bolag som är tävlingsfixerade.

Närmaste tiden blir det STORA GULDTÅRTAN och andra inslag på förvaltningskontor och HK.  Hela styrelsen är också otroligt tacksamma för resultatet och allas goda prestationer. Styrelsen får mycket beröm från ägarna och politiker. Liksom från andra politikerkollegor och branschföreträdare. Att vinna är en BONUS, som bara kommer och det är andra som gör jobbet.

Nyttan av vinsten tror jag är lika stor som ansträngningen att vinna. Just boosten, att komma i ett momentum och kunna ta ny steg blir lite lättare. Vi har en bekräftelse från andra att vi är bra och då går allt smidigare.  Vi blir starkare i rösten kan man säga. Det blir också mer media som ger oss möjlighet att påverka. Det blir en stolthet som drar med sig saker i en positiv spiral. Vi kan ge oss på frågor som avfallsfrågorna, boinflytandet, ny deal kring sociala kontrakt, nej till EBO i våra bostadsområden, mer polisiär närvaro eller helst en polisstation i våra stadsdelar, mer samverkan i organisationen, med ännu större kraft.

Vi har idag Sveriges mest nöjda hyresgäster.  Det kan ingen ifrågasätta. Kan vi stärka oss ytterligare har vi alla chanser att dra ifrån och skapa något som ingen annan gjort. Detta känns väldigt spännande när vi inte ser några begräsningar. Att tillsammans utveckla bostadsbranschen på ett nytt sätt inom hållbarhet, trygghet, digitalisering, renoveringar och organisation. Att sätta en ny nivå.

Jag ska göra det som står i min makt för att vi ska bli bättre på att tillvarata varandras idéer, bättre ersättningar när vi bidrar med saker som ligger utanför tjänsten och göra så att jobbet flyter lite lättare. Vi utökar bovärdspoolen med två nya medarbetare och ett antal på förvaltningen. Trots anställningsstopp. Det är inte lätt att stå emot Vätterhems okrönta kung. Motiven är starka och istället för att köpa tjänster så gör vi det i egen regi. Det är en viktig faktor till vinsten.

Som lök på laxen, så har vi blivit certifierade av Great Place To Work och även där är vi på rätt väg. Det finns förvisso väldigt mycket material i medarbetarundersökningen som jag behöver ta till mig av. Där jag helt misslyckats och inte alls fått något genomslag. Total katastrof. Men men. Vi startar detta arbete lite senare, när vi landat alla bollar från förra undersökningen. Även detta ska bli skoj. Det tog bara fem år innan polletten trillade ner:)

En enskild komponent är att vi inte alls lyckats med friskvårdstimmen. Här blev det fel. Och en sådan här kväll kan man ju lova vad som helst. Vi i ledningsgruppen och facket ska sätta oss ner och resonerar om vi ska göra något extra kring just detta. Nu och hur. Just kring friskvårdstimmen har vi fått många synpunkter ”gör om gör rätt”. Vi återkommer. Inget löfte men en liten hint.

Vi har gjort en fantastisk comeback och vi är tillbaka i vinnarspåret. Det var tio år sedan sist och vi har haft tiondelarna emot oss i fyra år.

Året har börjat rätt. Två kundkristaller, stadsbyggnadspriset, certifieringen och lyft i medarbetarundersökningen, ett ekonomiskt superår med ett resultat på 110 mkr, sänkt energianvändning till lägsta nivån och avslag på överklagandet i Öxnehaga, spadtag för Ängshusen och tunga renoveringar är igång. Samt starkt intresse för våra bostadsrätter på Vätterhöjden.

Tricket är att vi förblir ödmjuka och en snäll vinnare. Det kommer andra dagar och då blir fallet inte lika stort. Vi har tur i oturen med Coronaviruset. Vi har varit alerta direkt med krisledningsgruppen. Därför har vi koll och bäst information av alla i och med att vi har många internationella studenter. Det finns alltid tickande bomber som kräver att vi tänker worst-case och hur vi ska riskminimera. Det handlar om att värna bolaget, att tänka långt framåt och se risker i tidigt skede så att problemen blir lösta, just i tidiga skeden. Då är allt hanterbart. I annat fall tjurar det ihop av prestige och då äter det tid.

Att vinna handlar om träning, goda rutiner, träning, någon form av talang och så mentala styrka. Jag ser hur Armand Duplantis flyger över ribban på 6.17 och chocken fortsätter. Där är vinnarens vinnare. Själva urformen för en vinnare. Det skulle var kul att intervjua honom om just det mentala, hur han blivit en vinnare och hur förloppet sett ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*