Det är verkligen mycket som händer inom ett bolag varje dag och varje vecka. Alla jobbar med sina frågor och det görs ett fint hantverk, en god service, upphandlingar, möten och praktiska lösningar som sammantaget är helt fantastiskt. Att försöka fånga eller visualisera denna myrstack är en utmaning men ack så nödvändigt för verktygen finns.
Ett försöka är att sammanföra alla aktiviteter i ett digitalt verksamhetssystem där alla aktiviteter samlas och alla kan se vad som sker och hur vi ligger till. En sådan visualisering med enkla klockor ger en fin riktning och åtaganden. Ett nyhetsmässigt intranät och olika interna appar är andra sätt att jobba med internkommunikationen som gör stor skillnad.
Ett av de bästa sätten för ledare är att vara ute i verksamheten och ha dialoger och att synas. Det är så man på sikt bygger laget och ett väldigt starkt vi. Det blir inga trösklar, inget avstånd i bolaget utan alla blir bekväma och vill bidra. Dialogen och samarbetet med de fackliga organisationerna blir också förstärkande.
Jag själv försöker också skriva ihop ett A4 varje vecka om det som är på tapeten för att just bidra till denna förståelse och förhoppningsvis ge inspiration att ta nya initiativ. Alla läser kanske inte men det är ett verktyg som bör användas i alla sammanhang. Det kommer i både mailen, läggs upp på intranätet och blir en slags dokumentation och tidsmarkör.
Att skriva är ett utmärkt sätt att komma på nya idéer. Det är lite som att kliva upp ur floden eller strömmen och sätta sig på en klippan bredvid för att få översikt och andrum för reflektion. Då kommer oftast idéerna utan besvär och man kan enkelt se om vi simmar åt rätt håll eller ej. Skrivandet är en skapande process av verkligheten. Författarna lägger fokus på sin roman och sig själva. Driver man en verksamhet så gör man det uteslutande för organisationen. Det tar tid och kan vara trögt och motigt då och då – men att försöka berätta eller beskriva företagsresan har stor effekt och nyttan överväger. Här kommer ett exempel på senaste veckobrevet och så pumpar det på, vecka ut och vecka in.
Godmiddag alla –
Det är redan fredag och veckorna försvinner verkligen i ett nafs. Just nu: Guld till skridskoartisten van der Poel som är ett snille och silver till smarta Skidskytten Öberg, snacka om en bra start på helgen. Det var medalj 9 och målet 15 är plötsligt möjligt och till och med realistiskt. Ni vet det här med mål är inte dumt. Det triggar och utmanar.
Ett supergrattis också till vårt systerbolag Bostadsbolaget som vann en unik kundkristall igår – Hederskristallen – som verkligen inspirerar och visar att även detta är möjligt. Undra om det var stadens första? Det kommer i alla fall inte var den sista….
Det syns också i staden att det är mer tryck, rörelse och aktiviteter. Det blir säkert ett rätt bra drag i helgen inte minst för idrotten, kulturen, mötesplatser och nöjeslivet som äntligen kan öppna upp. Det berikar oss som individer och gör staden till stad igen.
Presentationen av företagsplanen pågår för fullt och vi har kommit en tredjedel på touren. Det är många positiva uppföljande samtal, material som skickas in och olika kommentarer att vi är på rätt kurs, vilket känns härligt. När allt är klart, så gör Ulf, Frida och jag en summering och återkommer med justeringar. Resan handlar om att utvecklas tillsammans och varje inspel är guld värt. I går var det inspel från Fastighetsutveckling, Majorna och Kundservice. Heja där😊
På styrelsemöte igår vi tog en rad viktiga investeringsbeslut på cirka 200 mkr för sex olika projekt. Liksom beslut kring hur vi ska jobba med ombildningar. Styrelsen godkände vår arbetsprocess och att vi inleder en utredning kring en bostadsrättsförfrågan i Majorna. Den stora knäckfrågan som vi inte har några svar på ännu, är hur prissättningen ska ske. Om det är några funderingar kring ombildningar så ta upp frågan när vi träffas på teams vid företagspresentationen. Jag kommer återkomma till detta längre fram.
Årsredovisningen för 2021 är nu underskriven och både våra auktoriserade revisorer och stadsrevisionen ger oss mycket beröm på det sättet vi sköter hela verksamheten. Här gör Ulf med team ett heroiskt arbete som lok och lokförare. Resultatet blev 250 mkr, vi stärker soliditeten till 23,5 procent (eget kapital i förhållande till totalt kapital) och vi har investerat för 975 mkr i vårt fantastiska fastighetsbestånd. Snacka om lagarbete och teamwork. Kanon. När vi åker till Halmstad i vår så bjuder jag på ett glas ur egen fika:)
Nästa vecka drar vi igång förvaltningen fullt ut och administrationen startar upp testet igen, där vi utvärderar att jobba 60 procent från kontor och 40 procent hemifrån (nu under februari sker viss schemaläggning). Vi har som jag ser det, ett gyllene läge att verkligen kunna utveckla våra arbetssätt och våga tänka i nya banor. Med just betoning på arbetssätt. Hur kan vi stärka samarbetet, gör vi rätt saker, rätt moment, ska vi prioritera annorlunda eller jobba på annat sätt? Här finns många saker att reflektera över. Jag tror verkligen att vi har chans att jobba mer flexibelt för att minska stress, blir effektivare och få en större arbetsglädje. Men det gäller att utforma det rätt. Inte bara lägga på saker. Utan i så fall ta bort saker också. Därefter behöver vi förändra lokalerna så att dessa stödjer de nya arbetssätt som vi kommer fram till. Här finns inga färdiga lösningar utan här får vi hjälpas åt och tänka tillsammans så att det passar vår modell. En unik chans som diskuterats sedan 1980-talet. Det här kan bli en pånyttfödelse och något som faktiskt förändrar arbetslivet på ett mycket positivt sätt.
Ha nu en skön och solig helg så hörs och syns vi nästa vecka/Thorbjörn