Att mäta är att veta och förstå – tack alla i den kompetenta juryn !

En bild säger mer än tusen ord brukar det heta. Vi har just sammanställt årets viktigaste kundmätning i en enda bild som faktiskt säger allt. Att vi är på rätt kurs, får ihop delarna till helhet och att det uppskattas av våra hyresgäster. Allt vi gör strävar efter att ge ett så bra boende som möjligt. Hyresgästerna eller juryn är väldig kompetent och ska man få förtroende så får man förtjäna detta. Det är ingen slump om man går framåt. Det är hårt arbete från varje kollega oavsett roll eftersom allt hänger ihop. Då är man extra glad några dagar innan man ska på det igen.

Varje år gör alla bostadsföretag en stor hyresgästundersökning oftast med Aktivbo för att ta reda på om man är nöjda med service, produkten, hyran, attraktiviteten och konkret vad som är bra och dåligt eller om hyresgästerna vill kommentera specifika saker som man vill berätta för oss. Att mäta är det bästa sättet att utveckla och förbättra verksamheten. Enkäten går ut till hälften av alla hyresgäster och svarsfrekvensen ligger kring 60 procent.

Det som är extra roligt i år är att vi tar ett stort kliv framåt och ökar för 5:e året i rad med nästan en procent. Vi når en ny nivå, 80.0 procent nöjda hyresgäster som är en ny milstolpe och bolagets bästa resultat någonsin. 89 procent av alla som svarat uppskattar sin lägenhet, sitt kvarter och område. Detta är bland landets högsta nivåer. Vi ökar på nästan alla områden som trygghet, utemiljö, boinflytande, bemötande, service, fastighetsskötsel osv. Tvättstugor och städning backar däremot.

Målet är att bli landets bästa bostadsbolag och det förpliktar att jobba stenhårt för våra hyresgäster. Kliniskt perfekt kommer det aldrig bli på grund av våra unika landshövdingehus men ytterst välskött, tryggt och trivsamt som skapar karaktär och charm i boendet. Vi lägger cirka 260 mnkr i löpande underhåll, 100 mnkr i reparationer och nästan 400 mnkr i investeringar samtidigt som vi effektiviserar för att hålla rimliga hyresnivåer. I nästa hyresgästtidning kommer vi slå upp enkäten som vi är så tacksamma för.

Enkäten består av 80 frågor och fem grundindex. Frågorna är indelade i olika områden för att vi ska kunna få en uppfattning om vad man tycker om allt som har med boendet att göra. Trygghet, service, utemiljö, inflytande. För att nämna några. Det är väldigt roligt att vi får bättre betyg inom alla områden. De frågor som handlar om service sammanställs i ett index; serviceindex, vilket blev 80 procent (79,2 2021). När det gäller mer konkreta frågor kring bostad, huset och utemiljö; produktindex, uppger 76 procent (75,3 2021) att de är nöjda.

För åtta sedan centraliserade vi vår kundservice. Med ett nummer till bolaget togs här den första kontakten. Här fick man svar på enkla frågor och anmälde sitt ärende och fick en tidbokning för ett eventuellt hembesök. Vi har hållit fast vid vår modell som tillsammans med möjlighet till digital anmälan via Famboappen och Hemmahos kanske bidrar till att drygt 94 procent nu är nöjda med att kunna anmäla sitt ärende. Dessutom är 93 procent nöjda med bemötande från våra medarbetare som arbetar i verksamheten.

Förutom service och produkt är trygghet och inflytande två viktiga områden för många av våra boende. Och självklart för oss. Vi vill att det ska vara trivsamt att bo hos oss och då är det avgörande att man känner sig trygg och har möjlighet att påverka sin boendemiljö. Det finns en fråga avseende hur man känner sig trygg i området under kvällar och nätter. Det har ökat med nästan två procent vilket är mycket glädjande. Avseende inflytande är många mer nöjda både när det gäller hur vi frågar och att vi är lyhörda för synpunkter, även här har betyget ökat med två procent. Vår information, både lokal och företagsövergripande får ett bättre betyg än tidigare, den sistnämna är 86 procent nöjda med.

– Under det sista året har vi haft en mängd aktiviteter tillsammans med våra hyresgäster. Vi har pratat, fått synpunkter och haft möjlighet att lära känna varandra. När det gäller trygghet tror jag att vår satsning på införande av trygghetsvärdar i stort sett samtliga områden har haft en väldigt stor och positiv effekt. Vi har även satsat mer på information om både små och större projekt, säger Thomas Samuelsson.