Undervisning

Lärarrollen

Sedan 2010 jobbar jag med undervisning på Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Det är en pärs av mental förberedelse och är som en urladdning efter varje lektionstillfälle. Inför varje termin undrar man varför man gett sig in i detta och varför man utsätter sig för denna dom och svåra prövning. Att hantera ett 50- till 70-tal studenter är nog det svåraste som finns. Att både kunna väcka och behålla intresset under varje lektion gör att man måste kämpa med alla sina förmågor fullt ut. Blir det tråkigt åker mobilerna eller surfningen på.  Efter några lektioner släpper allt och då är man i himlen.  Just nu är jag kursansvarig för marknadsföring 7.5 poäng för marknadsekonomer (Marketing Management) som läser antingen 2 eller 3 års högskolestudier (2012). Handelshögskolan i Jönköping kom i den senaste rankningen på 5:e plats av landets 30 högskolor och universitet som har program för ekonomer. En bra placering med tanke på konkurrensen och det skapar också förväntningar hos studenterna.

En potential som jag ser i undervisningen är att vara snabb och använda  teknik. Att använda två storskärmar/dukar och en stor smartboard som enkelt går att rita och skriva på skulle göra susen.  Då kan man visa välgjorda filmer på ena duken och powerpointptresentationen på den andra skärmen så att man slipper allt strul med kablar, knappsystem och byta projektor som aldrig fungerar.  Saker som stör undervisningen.  Även snabbt internet skulle vara lag i varje sal så att man kan bjuda in föreläsare som i en direktsänd  TV-studio med färgstarka personligheter som kan sitt område.  Även böckerna skulle vinna mycket på att bli webböcker. En av våra böcker som är skriven av Philip Kotler (Principles of Marketing) är en sådan utmärkt pedagogisk källa med my markeringlab, video case, company case, list of references osv. Ett pedagogiskt mästerverk utan jämförelse. Själv lägger jag ut filmer på studentsidorna pingpong (som är inspelade förra året) veckor innan vi ska gå igenom materialet samt anstränger mig för att göra intressanta powerpointbild som även de läggs ut i god tid före lektionerna. Att använda filmer, pingpong/chatt, liveundervisning, publicering av allt undervisningsmaterial innan lektioner och ha utrymme för frågestunder ger en bra service.  Det gäller kort och gott att vara snabb, svara på mail, chattfrågor och ha hög tillgänglighet samt att rätta tentorna direkt.  Det är många på högskolan som inte förstått för vem man är till för och det märker studenterna direkt.

Att varva undervisning med mitt jobb ger förbluffande mycket tillbaka. Jag vet inget bättre sätt att förkovra mig på än att vara i denna kunskapsmiljö. Jag undervisar vanligtvis två eller tre timma per vecka och har godkända styrelsebeslut på denna bisyssla. Min tanke är att på sikt söka mig till ingenjörshögskolan och undervisa byggingenjörer i ekonomi, marknadsföring och entreprenörskap. Det skulle bli en syntes av mitt kunnande och då skulle jag komma hem till slut.  Inför höststarten blixtrar det av aktiviteter och event på högskolan. Då är det puls och tryck som få andra platser kan uppvisa.

Trots glädjen med undervisning avslutades denna 2013. Det blev för mycket och att förmedla all undervisning på engelska blev övermäktigt. Där är jag inte bra och idag är jag tacksam för att jag åter är ”elev” och kan odla mig själv i Aristotelisk mening.

 

Studentrollen återigen i Uppsala

Nu börjar en ny fas med att läsa filosofi under vårterminen 2013. Här kommer texter att läggas in som produceras från utbildningen. Det ska bli intressant att sätta sig in i denna disciplin och detta är första gången jag läser något som inte har något konkret syfte eller ger omedelbar nytta.  Första uppgiften handlar visst om att skriva ett referat på J M Bochenski; Vägar till filosofin. Nu är man åter student, och det är alltid bra att växla perspektiv.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*