Författarskap

 

Den 16 december 2014 blev boken ”Att bygga företag genom att sätta medarbetarna i centrum” färdig. Det har gått lättare att skriva än vad jag föreställt mig. Det är en specifik företagsbok som men innehåller också generella branschdrag inom fastighetssektorn. Så här blev boken: Framtidsplan.pdf

Att skriva böcker ger mängder med nya idéer och sammanhang som man sällan ser om dagarna. Just att bearbeta tankar och att få tid att reflektera är bonus som kommer på köpet.

 

 

 

 

 

 

 


Under 2015 blev det oväntat en kokbok med företagsrecept som skrivs och som blir klar i början av 2016. Detta var helt oplanerat och baseras på 144 medarbetares medverkan, en aktiv och framsynt styrelse och prövad ledningsgrupp:)

Företagsplanen behövdes och har varit till stor hjälp när vi tog oss an uppgiften att modernisera och bygga till bolaget.


1999 inledde jag och Finn Påhlsson, ägare och koncernchef för Pågen ett fantastiskt samarbete som mynnande ut i boken Möjligheter. Den har använts av tusentals medarbetare och finns på ett par bibliotek. Det tog oss ett par månader där vi blötte och stötte mängder av tankar, idéer och perspektiv.


Projekten har verkligen gett mersmak och under 2019 ska jag skriva en ny bok som går under arbetsnamnet ”Ledarskapets hantverk” och där målgruppen är hela näringslivet.

Jag har märkt mer och mer hur ledarskapet genomgått en fundamental förändring från att peka med hela handen till att tjäna och stödja utan att tappa helhetsbilden och jobba med mental coachning. Det kan låta självklart men i praktiken är det få som kan detta hantverk. Att förstå sina medarbetare på djupet är grunden för detta. Varje medarbetare vill ha flyt, utmaningar och är lika noga med sin egen utveckling som företagets. Det gäller att som ledare förstå dessa beteenden och drivkrafter.  Att förstå det som inte syns som känslor, revir, relationer, värderingar och prestationer. Att jobba med denna materia är ovant för de flesta ledare. Här handlar det om praktisk psykologi. Att frigöra och sätta gränser.

I takt med att medarbetarna blir kunnigare, har högre utbildningar, internationell erfarenhet och bygger nätverk, handlar det mer om hur man  tillvaratar denna potential.  Det är nästan så att man bör se sina medarbetare som ”kunder” som behöver tillfredsställas, bekräftas och synas. Jag tror att ledarskapet kan hämta mycket insikter från teaterns värld och TV-husen. Där fokus är att bygga upp manus, roller och producera föreställningar som många gillar och ger personlig utveckling.

De mjuka frågorna får därmed stor betydelse. Frågor om värderingar, värdegrund, att man lever som man lär, etik och det skrivna ordet får större plats. Att förstå dessa bakomliggande beteenden och motiv är alltså vad boken ska handla om. Det kanske ser ut som om detta går på tvärs med det digitala livet men så är ingalunda fallet. Det handlar istället om centrala psykologiska processer.

Genom att synliggöra det som inte syns så är min förhoppning att stärka ledarskapet för det kommer att krävas. Kraven är redan nu tuffa och de lär bli ännu hårdare med nya generationer som verkligen vill förverkliga sig och sina drömmar. Boken ska försöka påvisa hur man gör för att knyta ihop detta med företagets mål och ambitioner så att jobben blir bättre och roligare.
Read more: http://hammerth.se/2014/11/15/ledarskapets-psykologi/#ixzz3JE11or3X

Målet är även att väva in en rad filosofiska tankar från den utbildning som jag just nu går.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*